Eino Hummel

Mastermind Uitleg: Mastermind is een oud spelletje waarbij je kleuren moet raden die een ander persoon heeft uitgekozen.
Het raden doe je door kleuren aan te drukken en dan als je vier kleuren hebt aangegeven kan je zien
hoeveel kleuren je goed had, hoeveel kleuren je fout had en je kan ook zien welke kleuren wel in de gekozen kleuren
zitten maar niet in de goede volgorde. dit wordt aangegeven door een pin die je dan in een vakje naast de kleuren zet.
en op deze manier moet je er dus achter komen welke kleuren er nou in zitten en op welke volgorde ze moeten.
En in dit project hebben 2 teamgenoten en ikzelf de game gemaakt.

mastermind-game

Dit is het mastermind project. In dit project ging ik samen met 2 teamgenoten
een game genaamd mastermind maken. Deze game was best wel uitdagend omdat wij deze game in javascript
hebben gemaakt en niemand van ons had ook maar een beetje kennis over deze code taal.
het moeilijkste gedeelte was vooral het laten controlleren of de kleur wat gekozen is klopt
met de kleur die wordt achtergehouden. ook hetzorgen dat het met een api naar de leaderboard heen sturen
was geen makkelijke taak voor ons.

mastermind-scoreboard

Deze foto is de thuis pagina. In de thuispagina kan je het scoreboard zien en welke naam je hebt.
Ook kan je uitloggen of uitleg krijgen of de game starten.
door het spel door te sturen naar een database hebben we een axios gebruikt. zie foto hieronder.
de scoreboard wordt eers gefilterd op aantal pogingen, en daarna wordt het gefilterd op tijd.
zo moet je snel maar ook in zo min mogelijk keren om hoog te eindigen.
De meerdere namen die je nu kan zien zijn van de personen die al even hebben gespeeld.

mastermind-controllerende-cirkels

Dit stukje code gaat checken of de kleuren overeen komen met de random uitgekozen kleuren.
Zo kan je ook zien dat ik meerdere keren een splice moet gebruiken zodat de code niet
meerdere keren een goed antwoord er in zet terwijl dat helemaal niet zo is.
Ook kan je zien dat als het antwoord goed is dat hij dan een leeg stuk naar remaining heen stuurt.
Maar als het niet goed is dan stuurt hij het gekozen antwoord van de persoon door naar remaining.
zo kan het volgende stuk kijken of dat overeen komt met 1 van alle kleuren
die dus random gekozen 4 van de 6 kleuren zijn. als dat dan wel overeen komt dan wordt het wit.
Maar als het ook niet goed is dan stuurt hij het door en wordt het later verwijdert en gebeurt er dus niks.
Als het gekozen antwoord direct overeen komt dan wordt er een pin rood.

Is er meer interesse in het spel kunt u het ook spelen op deze pagina hieronder.

Denkspel Mastermind Login